Sosiaalialan yrityksen markkinointi pitää mielen virkeänä

Kun opiskellaan sosiaalityöntekijäksi, pohditaan koulutuksessa paljon yhteiskunnan rakenteita, syitä ja taustoja yhteiskunnan ilmiöille, kohdataan ihmisiä ja analysoidaan ylipäätään elämän haasteita ja keinoja vaikuttaa niihin. Mutta sitä koulutuksessa ei useinkaan pohdita, miten markkinoida omaa yritystään ja palveluaan. Meillä molemmilla on sosiaalityöntekijäksi pätevöittäneen yliopistokoulutuksen lisäksi alemman tason tutkinto sosiaalialalta, mikä epäilemättä on antanut tietynlaista suuntaa ja potkua yritykseemme. Sosiaalipedagogiikka ja verkostojen kehittäminen on meillä molemmissa “selkäytimessä”.

”Kuinka tuotteistaa sosiaalityötä?”

Mutta markkinointi. Kun lähtee markkinoimaan omaa yritystään ja palveluaan, tietynlainen tuotteistus on pakollista. Kuinka tuotteistaa sosiaalityötä? Kuinka tuoda esille omia taitojaan ja innokkuuttaan kohtaamatta ihmisiä silmästä silmään? Näinhän markkinointi usein aluksi tapahtuu. Sähköpostitse, puhelimitse, esitteiden kautta. Markkinoinnin suhteen joutuu myös tekemään yritystä perustaessaan päätöksen siitä, missä laajuudessa yrityksensä markkinointiin panostaa ja mihin asioihin erityisesti kiinnittää huomiota. Me halusimme esimerkiksi panostaa laadukkaisiin kotisivuihin sekä kehittää logon ja hyödyntää näitä markkinoinnissamme.

Meillä on ollut selkeä visio siitä, miten ja kenelle omaa toimintaamme markkinoimme. Olemme realisteja siten, ettemme ole olettaneet edes tuhat sähköpostia lähetettyämme, että markkinointi olisi ollut kattavaa ja onnistunutta. Yksi sähköposti nimittäin ei riitä tavoittamaan työntekijöiden huomiota arjen kiireiden keskellä. Toisaalta toistuvasti samanlaisten postien lähettäminen on tylsää ja jopa vastaanottajaa aliarvioivaa, eikös vaan? Pitää keksiä uutta ja jotain, mikä kiinnittää postin saajan huomion. On viilattava tekstiä loputtomiin, jottei ole liian päällekäyvä, ei kehu itseään liikaa vaan juuri sopivasti, ja että rivien välistäkin näkyisi se, että me olemme tosissamme ja me olisimme mitä mainioin työkalu nuorten saamiseksi takaisin koulun penkille.

”Kiertotie XL, Kiertotie M ja Kiertotie S”

Oman palvelun muokkaaminen tuotteeksi vaatii pohdintaa. Pitää kysyä itseltään, mitä teemme, kenelle ja miten. Miten nimeämme oman tuotteemme, ja mitä tuote sisältää. OmaKiertotie tarjoaa tuotteinaan palvelupaketteja, jotka ovat Kiertotie XL, Kiertotie M ja Kiertotie S. Kaikki palvelupaketit sisältävät yksilö-, perhe- ja verkostotyötä joustavasti räätälöitynä nuoren ja perheen tarpeiden mukaisesti. Viikoittaisten tapaamiskertojen määrä sen sijaan vaihtelee palvelupaketin laajuuden mukaisesti. Tuotteensa nimeäminen jossain määrin valtavirrasta poikkeavalla tavalla kuvastaa myös yrityksemme yleistä tapaa kaikessa toiminnassaan. Yritämme toki poimia käyttöön jo aiemmin hyväksi todettuja käytänteitä ja ideoita, mutta haluamme myös suhtautua elämään ennakkoluulottomasti ja mahdollistaa siten uudella tavalla tekemisen.

Potentiaalisia yhteistyökumppaneita meillä on paljon. Koulut, lastensuojelu, kuraattorit, aikuissosiaalityön lapsiperheiden palvelut, perheneuvolat, nuorten asemat ja -neuvolat eri muodoissaan eri kunnissa, ohjaamot, psykiatria, maahanmuuttajapalvelut, nuorisopalvelut. On niitä, jotka voivat itse ostaa ja niitä jotka voivat meitä markkinoida. Kaikkien tahojen kanssa olemme innokkaita yhteistyöhön, koska jokaisella nuorella on oma tukiverkostonsa tai tarve sen rakentamiselle. Ja nuoren tukiverkostossa voi olla ihmisiä mistä vaan edellä mainitusta listasta. Parasta olisi siis tuntea kaikki tahot hyvin!

”Sinnikkyys. Sitä markkinointi vaatii.”

Sinnikkyys. Sitä vaaditaan. Ja paljon. Olemme etsineet yli tuhannen ihmisen yhteystiedot kahdeksan kunnan alueelta. Heitä on kaikista edellä mainituista potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Olemme lähettäneet sähköpostia ja olemme ehdottaneet tapaamisia. Me emme kuvittele, että yksikään sähköpostimme lukija pyörittelee peukaloitaan tekemisen puutteessa ja innostuu kovin, kun saa jotain tekemistä postimme lukemisen muodossa. Ehei. Me tiedämme jokaisen työntekijän realiteetit. Olipa hän sitten kentällä pakertamassa tai hallinnossa, töitä riittää. Kuinka sitten vakuuttaa työntekijä siitä, että meistä kannattaa ottaa koppi? Että itse asiassa me voisimme helpottaa tuota kiirettä omalta osaltamme? Tarjoamme jotain uutta perinteisen perhetyön tai ammatillisten tukihenkilöiden valikoimassa. Teemme uudenlaista työtä nuorten kanssa. Me olemme työkalu ja -menetelmä, jota kannattaa hyödyntää. Sinnikkyys. Sitä markkinointi todellakin vaatii. Ja ymmärrystä siitä, ettei markkinointi ole yrityksen osalta koskaan ”valmis”, vaan sen on jatkuttava eri muodoissaan koko ajan.

Some, tuo nykypäivän kirous ja ilo. Sosiaalialan yrittäjänkin kannattaa tarttua toimeen ja ymmärtää, että somella on väliä. Sitä kautta ihmiset markkinoivat, linkittyvät, tutustuvat ja näkyvät. Tekevät myös toisia näkyväksi. Me päädyimme melko nopeasti markkinoinnissamme siihen, että facebook on meille tiedottamiskanavan lisäksi keino välittää aitoa kuvaa itsestämme. Kertoa millaisia ihmisiä me olemme. Uskomme vilpittömästi, että olemme tässä myös onnistuneet. Olemme epäilemättä rautaisia ammattilaisia. Lisäksi meillä on pilkettä silmässä ja reippaat otteet. Se saa näkyä.

”Innostunut, hyvin tehty ja laadukas työ!”

Kuukausien myötä olemme harjaantuneet. Oikean ja konkreettisen työn myötä meitä on tavattu, kohdattu ja ymmärretty se, mitä olemme tekemässä ja miksi. On innostuttu, aloitettu yhteistyötä ja myös jatkettu sitä. Sosiaalityöntekijänä itsensä mainostaminen ei ehkä edelleenkään ole OmaKiertotien vahvuusalue numero yksi, mutta sitä sen ei tarvitse ollakaan. Paras vahvuusalueemme kun on ollut ja tulee olemaan asiakkaidemme kanssa työskentely. Olemme myös huomanneet ja oppineet, että yritystään ja sitä kautta itseään voi ja saa kehua aiheesta eikä suomalainen vaatimattomuus kaunista, kun on yrittäjyydestä kyse.

Paras markkinointikeino on kuitenkin epäilemättä varsin yksinkertainen: innostunut, hyvin tehty ja laadukas työ!

– Paula ja Susa

(blogitekstin kuva: Pixabay)