MATKA YRITTÄJYYTEEN, OSA 1

OmaKiertotie Susanna Salmi ja Paula JärnbäckTänä syksynä OmaKiertotiessä on tapahtunut ja tapahtuu paljon, yhtenä uutena asiana tämä blogi. Tarkoituksemme on tuoda esille tässä blogissa melko vapaamuotoisin ottein niin koulupudokkuuteen liittyviä faktoja ja ajatuksia, yrittäjyyttä, työmme arkea kuin ajankohtaisia aiheita. Kuulemme myös innolla teidän ideoitanne, kiinnostaako jokin teema erityisesti?

Mutta mistä liikkeelle? Pohdimme asiaa, ja haluamme kertoa teille, mitä kaikkea OmaKiertotiessä on tehty viimeisen vuoden aikana, missä ollaan nyt ja minne olemme matkalla. Tänään kerrotaan tarinasta tuo historiaosuus, joka ei onneksi ala ihan “synkästä ja myrskyisästä syysyöstä” vaikka meille molemmille puheliaina ihmisinä onkin vaikea pysytellä raamien sisällä :). Yritetään kuitenkin. Koska vaikka tänä syksynä voi sanoa OmaKiertotien varsinaisen työskentelyn alkaneen, on kuulkaas tähänkin mennessä tehty, mietitty, opittu ja viilattu asioita ihan hurjan paljon. Näin jälkikäteen yllättävän paljon. Asioita, joita ei etukäteen tajunnut edes pohtia ajankäytön kannalta.

”Tehty, mietitty, opittu ja viilattu asioita ihan hurjan paljon”

OmaKiertotie syntyi vähitellen. Pienestä haaveesta ja osittain huumorilla tehdystä heitosta keskustelun lomassa. Jotain selkeästi jäi itämään, koska olemme nyt todellakin tässä. Yrityksen perustaminen ei käy käden käänteessä. Ei etenkään silloin kun perustajina on kaksi sosiaalityöntekijää. Yrittäjyys ei tule mieleen ensimmäisenä, kun puhutaan sossun tädeistä :). Paljon puhutaan myös sosiaalityön etiikan soveltuvuudesta yksityiseen palveluun. Tähänkin teemaan tullaan palaamaan erillisessä blogipohdinnassa, ei huolta!

Päätös. Kun vihdoin olimme tehneet päätöksen siitä, että yrittäjyys alkaa nyt tai ei koskaan, oli suunta selvä! Kävimme Uusyrityskeskuksessa pohtimassa asiaa yritysalan ammattilaisen kanssa, laadimme hiotun liikeidean, perustimme osakeyhtiön, ja teimme päätöksen siitä, ettemme turvaudu starttirahaan. Kuulostaa helpolta kuin heinänteko, mutta sitä se ei kyllä ihan joka osaltaan ollut… 🙂 Yrityksen nimen synnytystuskat, pankkiasiat, tilitoimisto, kotisivujen teko, graafinen suunnittelu, logo, vakuutukset, yrityksen verotus, sähköpostiosoitteet, facebook-sivut yritykselle, hinnoittelu, laskutus. Paljon asioita, joita ei aikaisemmin ole tarvinnut miettiä.

Byrokratia. Yrittäjän turva ja tuki, samalla aiheuttaen harmaita hiuksia keski-ikäistyvien rouvashenkilöiden päähän :). Kun perustaa sosiaalialan yritystä, täytyy ja kannattaa olla tietoinen siitä, etteivät prosessit etene päivässä tai kahdessa. Yrityksemme toiminta ei lukeudu luvanvaraisiin palveluihin, vaan ovat “vain” ilmoituksenvaraista toimintaa. Siitä huolimatta prosessit siitä hetkestä kun täytetty ilmoitus lähti eri kuntiin, siihen hetkeen kun AVI toimitti tiedot yrityksemme merkitsemisestä rekistereihin, oli kuukausien mittainen. Me olimme onneksi tietoisia siitä, että aikaa kuluu, olimme ajoissa liikkeellä. Tätä arvostettiin myös kunnissa, koska myöskään heillä ei ollut väljän aikataulumme vuoksi painetta muutoinkin kiireisen arjen keskellä toimittaa papereitamme eteenpäin.

”Yhteistyökumppanit. He ovat avainasemassa.”

Yhteistyökumppanit. He ovat avainasemassa. Me olemme sosiaalityöntekijöitä. Me emme ole it-asiantuntijoita, emme kirjanpitäjiä tai veroasiantuntijoita, emme graafisia suunnittelijoita. Totesimme hyvin pian, että emme moisiksi aio ryhtyäkään nyt yrittäjinä. Oman ajan arvostus kannattaa säilyttää ja keskittyä siihen mitä parhaiten osaa. Jos yrityksen markkinointiin käytettävän ajan käyttää epätoivoiseen omien kotisivujen värkkäämiseen, voinemme arvata mikä on lopputulos: ankeat kotisivut ja toisen käden pikkusormella hoidettu heikosti etenevä markkinointi. Priorisointi siis on olennaista!

Meillä oli onni saada vinkki hyvästä kotisivujen laatijasta, Fiilispajan Anu. Voimme suositella lämmöllä. Hänen kanssaan yhteistyö jatkuu edelleen. Meillä on usein sormi suussa it-osaamisen suhteen, ja Anun taidoilla ja tiedoilla olemme päässeet eteenpäin useasta kinkkisestä kohdasta. Logomme kehitti Kissaniityn Milla. Hänenkin kanssaan asiat hoituivat mainiosti, nopeasti, reippaalla asenteella ja lopputulos on juuri sitä mitä toivoimme. Moista luovuutta voi vain ihmetellä sivusta.

Kotisivujen kuvat olivat meille myös oma haasteensa, koska meillä oli vahva visio siitä, millaisia kuvia haluaisimme. Kuvaajaksemme tuli ihana Sanna Kallio, joka ymmärsi näkemyksemme erittäin hyvin. Vantaalla Silkkitehtaan miljöössä saimme kuulaana syyspäivänä poseerata Sannalle, ja päivä sisälsi hienoja oivalluksia, naurua ja mahtavia tilannekuvia.

Käytännön asioita. Puhelimet, liittymät, tietokoneet, vihkoja, kyniä, mappeja, kalenterit…. Vakuutukset eli vastuuvakuutus ja omat yrittäjän vakuutukset. On YEL ja on ties mitä. Näihin perehtyminenkin on vaatinut kuluneen vuoden aikana miettimistä ja aikaa. Olla itse vastuussa näistäkin asioista, on uusi asia. Matkakorvaukset, vähennyskelpoiset yrityksen kulut verotuksessa, ennakkovero, palkan sivukulut, mitä vielä?? Olemme molemmat pedantteja ihmisiä työasioissa. Kun jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla. Haluamme olla perillä asioista, viilata pilkkua, tehdä hyvin. Tämä on tuonut omat haasteensa kun kaikkia em. asioita on tehty. On täytynyt kestää se, ettei kaikkea tiedä vieläkään, vaan koko ajan oppii lisää.

”Kun jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla”

Edellä mainittua tekstiä lukiessaan voisi ajatella, että yrittäjyys ei ole ruusuilla tanssimista. Tällaista emme suinkaan halua lähteä väittämään. Emme me niistä ruusuista tiedä, mutta ehkä jäkälä tai sammal tulisi kyseeseen, jos vertauskuvan ymmärrätte? 🙂 Totta kai yrittäjyyteen liittyy paljon työtä, riskejä, byrokratiaa, hoidettavia asioita, jotka eivät ole ehkä niitä kaikkein mieluisimpia. Mutta ennen kaikkea yrittäjyys on tarjonnut meille väylän toteuttaa itseämme uudella tavalla. Tuoda esiin ammattitaitoamme ja vahvuuksiamme. Kehittyä, oppia koko ajan uutta. Olla luovia ja rakentaa jotain ihan omaa. Tälle matkalle kannatti lähteä.